Határtalanul – HAT-18-01-0604

Elképzelésünk egyrészt olyan túra megvalósítása volt, amely során megmutattuk az érintett települések nevezetességeit, építészeti ritkaságait a diákoknak. Különösen fontosnak tartottuk a várak bemutatását, amely ismertetők mindegyikét a magyar történelem jeles eseményeihez köttük.

Minden napunk tartalmazott olyan programelemet, amely által alaposan átmozgatta diákjainkat.

Megmutattuk Arany János, Ady Endre életének fontos állomásait, elszavaltuk a tőlük ismert kedves verseinket, újakat ismertünk meg.

A „ Határtalanul” pályázatnak köszönhetően 4 csodálatos napot töltöttünk Erdélyben. Pályázatunkban egy komplex, a gyermekek fantáziáját megmozgató és a kulturális értékeket sok oldalról bemutató, szép erdélyi körtúrát álmodtunk meg, keresztül a csodálatos Délvidéken. Tanulóink indulás előtt személyre szabott feladatokat kaptak, s vetélkedőn vettek részt, számot adva előzetes ismereteikről. Nagy volt az izgalom vajon milyen lesz az út, tartalmasan, jókedvűen, sok-sok élménnyel gazdagodva, s nem utolsósorban épségben tér-e haza mindenki?

Nem csalódtunk. Elmondhatatlan élményekben és szépségekben volt részünk, amelyeket nem lehet elképzelni, amelyeket látni kell , amelyeket át kell élni! Az út során nem csupán ismereteik gyarapodtak, hanem személyiségük is fejlődött, új barátságok is köttettek. Mindenki rendkívül jól érezte magát, gyermek s felnőtt egyaránt.

Kivetítéssel, frontális módszerrel bemutattuk a vártúra helyszíneit, a magyar történelem ezekhez kötődő eseményeit, különös tekintettel a szabadságharc eseményeire (október 6.). Kooperatív, ill. egyéni feladatmegoldással feldolgoztattuk tanulóinkkal a kulturális túra ismereteit (Arany János, Ady Endre). Páros munkamódszerrel előzetes kutatómunkát végeztek diákjaink, melyet az óra során megismertettek társaikkal. A megvalósításában valamennyi kísérőtanárunk részt vett csapatépítő jellege miatt.

Útvonal:

1. nap:

Nagyszalonta Csonka-torony

Nagyvárad Ady múzeum, vár

2. nap:

Kolozsvár Mátyás szülőháza, Szent Mihály templom, Fellegvár

Tordai hasadék, sóbánya

3. nap:

Gyulafehérvár vár, székesegyházak

Vajdahunyad vár

4. nap:

Déva vár

Arad koszorúzás

Pécska testvériskola

Irodalom napja

Nagyszalontán felkerestük Arany János szülőházát, felidéztük a költő jelentősebb műveit. Közösen elmondtuk a Családi kör című verset. Elsétáltunk a Csonka-Toronyhoz, ahol megidéztük Toldi Miklós alakját. Nagyváradon felkerestük Ady Endre kicsiny emlékmúzeumát. Az emlékmúzeumból a várba sétáltunk. A várban található hét király nyughelye. Felidéztük a vár és a királyok történetét. Ekkor kezdtük meg a túra napló vezetését, ez lett az alapja az értékelő szakasz élménybeszámolóinak.

Testmozgás-földrajz napja

Megtekintettük Mátyás király szülőházát, emlékművét, a Szent-Mihály templomot, ellátogattunk a Fellegvárba. Elbuszoztunk a Tordai-hasadékhoz. Felelevenítettük keletkezésének legendáját,és valóságos kialakulását. Túránk során érintettük a Sárga-tornyot,majd a 200 m magas Falkolosszust. Miután bejártuk a Hesdát-patak völgyét visszaindultunk Tordára. Itt felkerestük a sóbányát. Utunk során a földrajz szakos kolléga tartott ismertetőt a bánya kialakulásáról, szerepéről, hasznáról.

Történelem napja

Gyulafehérvár: Útközben tanulók tartottak ismertetőt a város nevezetességeiről. Sétáltunk a város történelmi központjában. Megtekintettük a megmaradt vár falait, bástyáit. Meglátogattuk az Érseki székesegyházat, amely az erdélyi fejedelmek temetkezési helye. Ezt követően az Ortodox székesegyházat is megtekintettü.

Gyulafehérvárról utunk Vajdahunyadra vezetett. Útközben tanulóink bemutatták a Hunyadi családot, a Vajdahunyad vár történetét. Érkezés után végigjártuk a várat.

A dévai várlátogatás módot adott a 6. osztályban tanult népballada, valamint annak történetének felelevenítésére. A csapat nem a panorámalift segítségével, hanem erőt próbáló túrázással közelítette meg a hegy tetején emelkedő erődítményt.

Emlékezés napja

A 13 aradi vértanú műemlékénél való koszorúzás valamint a Szabadság-szobor megtekintése esett meg Aradon. A pedagógusok rövid összefoglalóval elevenítették fel a kivégzés helyszínén történteket. A csoport tagjai elénekelték a himnuszt, majd három tanuló verset mondott. Ezután helyeztük el az emlékezés koszorúját.

A VÁR-cool-TÚRA során készített képek, video dokumentáció bemutatása, valamiont a tanulmányi kirándulás megvalósításának áttekintése zajlott. A változatos történelmi, földrajzi, kulturális helyszínekhez kapcsolódóan ismeretterjesztő előadások megtartására, a megszerzett személyes tapasztalatok és ismeretek áttekintésére került sor.